Škatulkujeme, rozřazujeme

4. dubna 2014 v 12:38 | Kelly |  Na téma
Nedávno (no, nedávno, on už to takový měsíc či dva bude) mi na asku přistála otázka, jak vnímám pohlavní styk. Vzhledem k tomu, že jsem nakonec odpověděla poměrně otevřeně ve smyslu, že mi sex jako takový přijde poněkud přeceňovaný a že já ho ke vztahu opravdu nepotřebuji, následoval dotaz na to, jestli si o sobě myslím, že jsem asexuál.


Chvíli jsem na to zaraženě koukala, protože abych byla upřímné, do té doby jsem na to vůbec nepomyslela. Když jsem si to nechala trochu projít hlavou, tak jsem značně váhavě připustila, že možná by to tak mohlo být, ale stejně mi to zaškatulkování bylo proti srsti. Já o sobě (a v podstatě ani o ostatních) nedokážu přemýšlet v nějakých kategoriích. Heterosexuál, homosexuál, asexuál atd. A nejen co se týče intimních záležitostí, ale třeba i různých kultur a subkultur - goth, emo, punk, scene, a zkrátka miliony dalších.

Já samozřejmě chápu, že ty skupiny se od sebe chtějí nějak odlišit, chápu, že nechtějí být házeny do pytle s těmi ostatními, jen mi to občas přijde poněkud zbytečné hnané do extrémů a hlavně únavné, když třeba někdo neustále prohlašuje a dává afektovaně najevo, že on je takový a makový. (Ano, ano, vím, že takoví nejsou rozhodně všichni.) Je mi zatěžko o někom prohlásit, že tamhleta je gothička, tamhleta naopak hippiesačka a já nevím co všechno ještě.

Nechápu tu lidskou potřebu všechny ostatní někam za každou cenu škatulkovat a přiřazovat jim tuhle skupinu, říkat jim takhle. Proč občas prostě nedokážou brát člověka jako člověka, bez nutnosti mu vytvářet všelijaká pojmenování?

 


Komentáře

1 A. A. | 4. dubna 2014 v 13:17 | Reagovat

Vždyť psychopat není psychopat a neonacista může v pohodě s Romem do jedné místnosti, že?
Proto.

2 Chloë Noir Chloë Noir | E-mail | Web | 4. dubna 2014 v 13:59 | Reagovat

Ja tú potrebu zase naopak aj celkom chápem. Mnohí ľudia potrebujú veci jednoducho nejako roztriediť, aby si niektoré veci uľahčili.
Škatuľkovanie vcelku beriem, napokon, sama škatuľkujem, či už seba alebo neraz aj okolie. To čo mi však vadí je, ak niekto berie tú škatuľku príliš vážne...takmer ako nejaké pravidlo. Škatuľky nevypovedajú o tom, aký ten človek je, či čo má rád. Som goth, tak nemôžem nosiť ružovú, či mať blond vlasy? Som metlák, nemôžem mať rada aj popovú hudbu? A tak...(to len také príklady, samozrejme, že sa to netýka, len subkultúr, hoci samozrejme, čo sa orientácie týka, tak tam je to také trochu iné zrejme :D Aj keď...ako sa to vezme, no :D).
Jednoducho, keď už niekto chce škatuľkovať, mal by si uvedomiť, že človek to nie je len jedna škatuľka a dosť...sú to kopy a kopy rôznych škatuliek, pričom "znaky" niektorých sa môžu aj na prvý pohľad vylučovať. A každý sme iný, každý máme iné zoskupenie svojich "škatuliek" :D
A samozrejme, nie vždy je škatuľka, ktorú niektorí priradzujú nejakej osobe skutočne aj pravdivá (keď niekoho hodia k vyznávačom diabla len preto, že nosí čiernu a tak, pre príklad). :D

Neviem celkom prečo, ale práve som si spomenula na dvoch mojich spolužiakov..jeden bol neonacista a druhý bol punkáč. Väčšina čakala, že to bude iskriť, ale stali sa z nich dokonca kamaráti :DD A jeden môj kamarát je zase taký, že nemá rád punkáčov a pritom ja k nim mám dosť blízko a vychádzame spolu. :D

3 Kelly Kelly | Web | 4. dubna 2014 v 14:03 | Reagovat

[2]: Ano, asi takhle jsem to myslela, což jsem zahrnula do věty "občas přijde poněkud zbytečné hnané do extrémů". Asi bych se měla konečně naučit pořádně vyjadřovat :D Ale co už, psaním a psaním se člověk dál učí a zlepšuje.

4 Hanyuu Hanyuu | Web | 4. dubna 2014 v 14:32 | Reagovat

S něčím souhlasím, s něčím tak úplně ne. Pokud jde o sexuální orientace, tam si myslím, že se to zbytečně moc hrotí, některé výrazy, které jsou lidé schopni použít pro označení někoho, upřímně ani neznám a zatímco dřív se dalo přijít do kontaktu s označením heterosexuál a homosexuál, teď tu máme desítky něco-sexuálů a kdo se v tom má vyznat. Zrovna v tomhle odvětví bych to brala tak, že všichni jsou prostě lidi a do jejich sexuálního života se jim stejně nemá kdo další co motat, takže ani škatulkovat jednoho tam a druhého onam.

Jinak první dva komentáře mají určitě co do sebe, A. má naprostou pravdu, i když si nemyslím, že bys ve článku chtěla mluvit přesně o tomhle. A Chloe dobře řekla, že nelze použít na jednoho člověka jednu jedinou škatuli. :)

5 idees . idees . | Web | 4. dubna 2014 v 17:29 | Reagovat

Škatulkování samo o sobě je docela zlo. Ale usnadňuje nám to komunikaci, život, díky škatulkám víš, co můžeš od druhých čekat a tím automaticky vyhodnocuješ, jak se máš chovat ty. Ačkoliv jsou boje proti škatulkování dost oblíbené a i mně je proti srsti hned někoho označkovat, škatulky dělá mozek sám od sebe. Fungujeme podle naučených vzorců chování a ty by bez škatulek nefungovaly. Nejsou zase tak špatné, pokud člověk není slepý a je ochotný tolerovat nové věci a "odchylky" od zavedených škatulek :)

6 Denisa Kwapulińská Denisa Kwapulińská | Web | 4. srpna 2014 v 11:48 | Reagovat

Mě na střední zase všichni pořád škatulovali jako Gothika a to jen proto že jsem měla ráda černou... což s Gothiky nemá nějak extra moc společného XD Ale štvalo mě to, protože si mysleli, že jsem něco co nejsem.
Hrdě prohlašuji, že jsem svébytný exot, který nemá potřebu se hlásit do nějaké škatule.

7 Em Zet Em Zet | Web | 11. srpna 2014 v 15:35 | Reagovat

Máš pravdu, dnes je ve světě moc velká rozmanitost, aby jeden striktně patřil sem a druhý zas tam.

8 Kika Kika | E-mail | Web | 11. srpna 2014 v 15:48 | Reagovat

každý škatulkuje a škatulkovat bude. Už jen rozdělení na muži, ženy, mladí, staří... Mimochodem vzhled je většinou to první v real life, co uvidíme a co nám pomůže člověka trochu identifikovat..
Akorát je moderní tvrdit, že dotyčný to nedělá vůbec. Samozřejmě nic se nesmí přehánět, ale ve své podstatě mě to nevadí.

Já třeba když udělám nějakou botu, tak se zasměju a řeknu: "no to víte, žena, a ještě k tomu blonďatá, můžete ode mě snad očekávat něco jinýho?"

9 Shade Shade | Web | 11. srpna 2014 v 16:26 | Reagovat

musím souhlasit věčné rozdělování podle nějakého vzorce je naprosto nesmyslné a únavné

10 Marillee Marillee | E-mail | Web | 11. srpna 2014 v 16:38 | Reagovat

A když už se neškatulkuje, tak se hledá jakákoliv chyba, aby náhodou ten člověk nebyl lepší než my! :D
Já používám označení "dnešní holky" nebo "typický holky" (případně chlapci)... Tím zaškatulkovávám průměrný mainstream a ten zbytek. Ale jinak máš pravdu, někdy se to zbytečně hrotí.

11 Ireth Ireth | Web | 11. srpna 2014 v 17:07 | Reagovat

Taky mi to přijde zbytečné ... všichni chcou být nějak výjmeční.

12 Loo Loo | Web | 11. srpna 2014 v 17:14 | Reagovat

Škatulkování se nevyhneme a i když říkáš, že to nepotřebuješ, tak i ty škatulkuješ. Některé škatulkování, třeba to vzhledové, jaký člověk vyznává styl není zrovna nijak špatné, ale otázky ohledně sexuální orientace a dalších věcí, do kterým je lidí houby, jsou nepříjemné.
Já sama se snažím jednat s každým jako jedinečným, protože je to tak, ale bohužel někdy se mi to nedaří, protože tohle škatulkování se nám zavrtalo do kůže.

13 little-calla little-calla | Web | 11. srpna 2014 v 17:17 | Reagovat

Docela s tebou souhlasím. Přijde mi, že jsou lidé, kteří opravdu moc hrotí to, kdo kam "patří". Podle mého by každému mělo být jedno, jestli je ten či onen na holky, nebo na kluky, nebo jestli k životu sex potřebuje, nebo ne.

Stejné je to i se skupinami typu emo, pank a podobnými- někomu se to prostě líbí, tak se to obléká, popřípadě i chová, já jim to neberu, o to víc nechápu lidi, kteří někoho kritizují jen proto, že je například emo. S čímž souvisí i to, že když je někdo emo, tak to pro někoho automaticky znamená, že se sebepoškozuje a to je další škatulkování...

14 sarush ef sarush ef | Web | 11. srpna 2014 v 17:22 | Reagovat

[1]: Tak nějak.

15 dobry-jmena-uz-jsou-pouzity dobry-jmena-uz-jsou-pouzity | E-mail | Web | 11. srpna 2014 v 18:53 | Reagovat

Škatule jsou potřeba, člověku to pomáhá se identifikovat, najít si to, co na něj sedí a k čemu tíhne. Samozřejmě se s tím pojí i předsudky. Ale to se jen tak nezmění :)

16 Molly Molly | Web | 11. srpna 2014 v 20:26 | Reagovat

Není něco podobného v minulosti s vírou? Nebo upalování "čarodějnic?"
Jiné=špatné??

17 chantalumbrella chantalumbrella | Web | 11. srpna 2014 v 20:38 | Reagovat

Škatulkování je pořebné to jo, ale ne v extrémních případech.. tato lidská potřeba vznikla s potřebou někam pattřit. Jde to spolu ruku v ruce. někam patříš = jsi zaškatulkovaný ;)

18 grey.t grey.t | E-mail | Web | 11. srpna 2014 v 22:07 | Reagovat

Podle mě za "škatulkováním" stojí fakt, že o tom, co je pojmenované, se snáze mluví. Myslím ale, že "škatulky" nemusí nutně být škodlivé nebo nepravdivé. Samozřejmě že z části je to omezující, ale tak to je téměř s každým popisem. Už když o někom mluvíš, popíšeš ho pomocí škatulek. Řekneš, že je třeba hezký, chytrý, ale hrozně líný. Máš tam najednou tři nálepky a i když všichni víme, že je to jedinečná osoba, zařadíme si ho do těch tří škatulek mezi další lidi, co jsou líní, hezcí a chytří. Podle mě škatulky prostě souvisí s tím, jak vnímáme svět, že ho popisujeme. Samozřejmě se tím ztratí něco jedinečného, ale dokud si uvědomujeme, že tam to jedinečné je, podle mě to nevadí.

19 Plačící anděl Plačící anděl | Web | 11. srpna 2014 v 22:19 | Reagovat

Já mám ráda ve věcech pořádek, a někdy prostě potřebuji škatulkovat. Samozřejmě když to danému člověku vadí, snažím se ho nikam nepřiřazovat, nebo o tom alespoň nemluvit, ale možná jde taky o to, že lidé prostě chtějí být škatulkováni, chtějí někam patřit. Aby si směli říct: "Ano, jsem gothička, patřím sem." To prostě lidi potřebují, a je možné, že si to takhle dokazují.

20 zuzana koubkova zuzana koubkova | Web | 12. srpna 2014 v 0:34 | Reagovat

Asi, že jsem mimořádně starý ročník, třídím lidi podle vzdělání... a to je to nejhorší, co může být!!! Kolik já znám blbů inženýrů, doktorů, magistrů... a stejně, když přijde vyučený číšník, řeknu si: Vždyť on nemá ani maturitu... Sama se za to nenávidím. O to lepší jsou pak subkultury - kdytž je někdo pankáč, je pankáč, vzdělání nehraje roli.

21 darkemperor darkemperor | E-mail | Web | 12. srpna 2014 v 0:56 | Reagovat

Co je tohle zase za provar starého článku?

22 Takara Takara | Web | 12. srpna 2014 v 4:57 | Reagovat

ano generalizování, stereotyp, škatule mohou být do jisté míry nebezpečné např.: každý gay chodí v růžové  a mluví vysokým hláskem, každý člověk islámského vyznání, nosí v kufru bombu, každý Rom=zloděj, všechny blondýny jsou hloupé...to jsou negativa škatulkování...protože všichni nejsme stejní...

jenže se taky říká...nazývejme věci/lidi pravými jmény...například skupina hlupáků...když je někdo blbej, tak je prostě blbej a nezachrání ho příslušnost k asexuálům, vysokoškolákům, gothikům či jiným...s touhle škatulkou souhlasím, i když posouzení, zda je někdo hloupý nebo ne, je značně subjektivní...

23 Scrat Scrat | E-mail | Web | 12. srpna 2014 v 7:23 | Reagovat

Hm, podle mě je pro lidi lehčí, když si můžou říct: "Tak tihle jsou gothic." a ne "To jsou ti divní, staromódně černě oblečení lidi..." Třeba je každý v té skupince jiný, ale ostatním bude stačit, že vědí, že je to skupina lidí, která se řídí stejnými pravidly a podobně se chová. Ale škatulkovat lidi, podle jejich povahy například, je docela blbost. Já si vždycky na člověka udělám jeden názor a to si myslím o konkrétním člověku. Např.: hnidopich, který mě peskuje za každou blbost, přitom o mě nic neví.

24 Gluttony Gluttony | 12. srpna 2014 v 9:59 | Reagovat

No jak co... Je třeba těžké zaškatulkovat, jestli je někdo introvert nebo extrovert, většina lidí se projevuje tak i tak. Ale jestli je někdo asexuál se pozná jednoduše    ,nemá zájem o sex, nikdy, nikde,s nikým, nic ho nevzrušuje... Myslím, že málokterý člověk nosí tuhle "nálepku" ,ve skutečnosti.

25 placewhereshadowmeetsthelight placewhereshadowmeetsthelight | Web | 12. srpna 2014 v 10:52 | Reagovat

Podle mě se to až moc hrotí a většinou za to může první dojem. Lidi hlavně soudí lidi podle toho jak vypadají, ale přitom to nemusí být pravda, ale taky podle mě to hodně ovlivňuje tvé okolí. Například často ve filmech bývají děvky a coury až moc zmalované a nafintěné a když to člověk sleduje u více filmech tak si takou představu udělá on sám a pak potká zmalovanou holku a první co ho napadne je slovo děvka a coura a ještě horší na tom je, že většina lidí to pak vnucuje svému blízkému okolí a ti to pak šíří dál s dojmem, že je to pravda, že ta daná holka je děvka, jen kvůli tomu jak vypadá a přitom to nemusí být vůbec pravda ani v nejmenším. Může to být v pohodě holka s normální hlavou. Jenom je trochu více namalovaná. A pokud to ostatní zbaští tak s tím člověkem se nebaví, protože by je lidi začali soudit taky, už jen kvůli tomu, že se sní baví.  Tohle jsem uvedl jenom jako konkrétní případ, který jsem zažil, ale takhle to může být u všeho. Třeba i u lidí, kteří si oholí hlavy tak hned patří ke Skin heads a hned je to rasista a hend je jasné že nesnáší romskou komunitu, ale jen kvůli prvnímu dojmu ze vzhledu...... Ovšem je někdy až k neuvěřeí co lidé vymyslí aby se jim zvětšila popularitta a pod.

S pozdravem autor Free

26 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 12. srpna 2014 v 16:34 | Reagovat

Já myslím, že škatulkování a následné předsudky jsou přirozená věc. A  člověk díky nim dokázal přežít, že si prostě "zařadil" někoho někam a bylo. Možná se nad tím dneska pozastavujeme dnes, protože žijeme v takovém pohodlí, které nám dovoluje přemýšlet nad tím, proč to vlastně děláme, takže v tom vidíme diskriminaci, rasismus, nenávist vůči kulturám atd. ale já myslím, že škatulkujeme stále a je to dobře. Na jednu stranu, na druhou jak popisuješ ty, mám čas přemýšlet nad tím, proč je to špatně, ale ve chvílích, kdy je to důležité, mi i takové škatulkování může zachránit kůži. Nebavím se o homosexuálech, heterosexuálech a tomuto tématu podobné, spíš mluvím o tom, že máš někde zařazeno, že hnědá košile a hákový kříž mohou znamenat potíže, máš zařazeno, že tohleto smýšlení je špatné, máš je roztříděné. Tohle je také součást škatulkování, která je pro každého z nás důležitá. Já, která žijí v dnešní době, jsem schopna něco neřešit, neškatulkovat a nemít předsudky, ale, že bych si lidi dle cizího i vlastního úsudku neřadila vůbec, není pravda.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Follow on Bloglovin

Navštěvuji:
(zbytek na bloglovinu)

Zdroje:

Ilustrační obrázky a animace jsou použity z tumblru (není-li řečeno jinak), nic nevydávám za své. Někdy je možné se obrázkem prokliknout na stránku, kde byla daná věc nalezena, ale někdy to je holt nemožné (dlouhodobě uloženo v počítači, ale snažím se doplňovat), avšak rozhodně to neznamená, že si něco přivlastňuji.